Deceuninck wint met Zendow#neo de internationale innovatieprijs voor hybride kunststoffen

Dinsdag 4 november nam Tom Debusschere, CEO van Deceuninck, de internationale Innovation Award of the Society of Plastic Engineers in de categorie Hybrid Products in ontvangst uit handen van Europees Parlementslid Martina Dlabajová. Deceuninck, marktleider in kunststof profielen, ontving de prijs dankzij de toepassing van de unieke Linktrusion®-technologie in de Deceuninck Zendow#neo-raam- en deurseries.

Innovation Awards of the Society of Plastic Engineers

De Society of Plastic Engineers  (SPE) is wereldwijd de grootste en bekendste ingenieursvereniging in de kunststoffenindustrie, met 20.000 leden in 70 landen. Gisteren reikte ze voor het eerst de Innovation Awards voor de Benelux uit. Dat gebeurde in Brussel, in het kader van de industriële Polytalk-top: een organisatie van PlasticsEurope waarbij vooraanstaande figuren uit de politieke, industriële, economische, wetenschappelijke en academische wereld worden samengebracht om duurzame groei, circulaire economie en nieuwe industriële revoluties te bespreken.

Over verschillende kunststofsectoren heen (de verpakkings- en de automobielindustrie, de bouw- en textielsector… ) reikte een jury van experts uit de kunststofproductie en -verwerking, academici en designspecialisten Innovation Awards uit aan 8 types innovaties. Deceuninck sleepte met zijn Linktrusion®-technologie voor ramen en deuren de Innovation Award in de categorie Hybrid Product in de wacht.

Linktrusion:  superisolerend & supersterk

Met Linktrusion® introduceerde Deceuninck niet alleen een alternatieve oplossing  voor de gegalvaniseerde stalen versterkingen die vroeger standaard aanwezig waren in de hoofdprofielen, het bedrijf zorgde er bovenal voor dat de thermische prestaties significant verder verbeteren. Dankzij de Linktrusion-technologie isoleren ramen en deuren tot 30% beter.

De raam- en deurserie waarin deze unieke Linktrusion®-technologie voor het eerst gebruikt werd, is de Deceuninck Zendow#neo-serie. Bij de Zendow#neo-standaarduitvoering van Deceuninck wordt zowel in het kader als in de vleugel een combinatie van staaldraad en pvc-hardschuim gebruikt. Een raam met dubbele beglazing met een Ug van 1,0 W/m²K krijgt zo een Uw-waarde van 1,1 W/m²K. Bij Deceuninck Zendow#neo Premium blijft het kaderprofiel gelijk, maar het vleugelprofiel beschikt over 6 kamers, waardoor het thermisch nog beter isoleert. Hier wordt de opendraaiende vleugel versterkt door ononderbroken (‘continue’) structurele glasvezels, waardoor een uitstekende rigiditeit wordt gegarandeerd. Deceuninck Zendow#neo Premium-profielen in combinatie met dubbele beglazing met een Ug van 1,0 W/m²K geven een raam met een Uw-waarde van 1,1 W/m²K. In combinatie met driedubbele beglazing met een Ug van 0,4 W/m²K is zelfs een Uw-waarde van 0,65 W/m²K mogelijk.

Het verdict van de jury van de Society of Plastic Engineers: “We zijn erg onder de indruk van de complexiteit van de Linktrusion®-technologie en van de schitterende resultaten die Deceuninck ermee behaalt op het gebied van thermische performantie en duurzaamheid.”

Building a sustainable home

De engagementen van Deceuninck op het vlak van innovatie, ecologie en design hebben een duidelijke focus: building a sustainable home. Een huis dat energiezuiniger is om in te wonen en aantrekkelijker om naar te kijken. Deceuninck verwerkt wereldwijd de nieuwste materialen tot producten die weinig onderhoud vergen, optimaal isoleren, lang meegaan en aan het einde van de gebruiksduur volledig kunnen worden gerecycled. Bovendien helpen de waarden – Candor, Top Performance en Entrepreneurship – ons meebouwen aan een betere wereld voor de partners en eindgebruikers.

Deceuninck heeft sterke ambities. Het bedrijf wil bouwen aan een werkomgeving waarin mensen trots zijn op hun bijdrage, en het wil zijn top drie-positie in de markt versterken.

Naast de ecologische duurzaamheid streeft Deceuninck naar financiële duurzaamheid. Deceuninck stelt 2.700 mensen te werk in 25 landen, waarvan 600 in België. In 2013 realiseerde Deceuninck een nettoresultaat van € 8,4 miljoen bij een omzet van € 536,5 miljoen. In augustus 2014 maakte Deceuninck de acquisitie van het Turkse Pimapen bekend, dat € 60 miljoen euro extra inkomsten zal genereren. Daarnaast werd, via een private placement van bestaande aandeelhouders, het eigen vermogen versterkt met 50 miljoen euro.

zendow_neo_premium_nl_high